Koncepcja, lokalizacja, koszty – co jeszcze należy przemyśleć?
Własna kawiarnia jawi się wielu osobom jako przyjemny, łatwy sposób na biznes. Prawdziwe życie ma jednak niewiele wspólnego z wyobrażeniami. Trzeba zdawać sobie sprawę, że praca w gastronomii zawsze jest wymagająca, a przetrwanie na rynku wcale nie jest tak łatwe, jak mogłoby się wydawać. Dowiedz się, jak otworzyć kawiarnię, jak przetrwać najtrudniejszy, początkowy okres i co przemyśleć przed startem, aby zwiększyć swoje szanse na sukces.
5 kwestii, o których musisz wiedzieć, zanim otworzysz własną kawiarnię
Wydaje Ci się, że wystarczy lokal i dobry ekspres do kawy, by prowadzić dochodowy biznes? Niestety to nie takie proste. Zanim rzucisz się na głęboką wodę i zainwestujesz we własną kawiarnię, musisz rozważyć kilka istotnych kwestii, począwszy od lokalizacji, a skończywszy na pozwoleniach. Czytaj dalej, by dowiedzieć się, jak otworzyć swoją kawiarnię i nie żałować. Przedstawiamy 5 najważniejszych kwestii, które musisz przemyśleć.
1. Lokalizacja
Lokalizacja ma znaczenie przy każdym biznesie gastronomicznym, a szczególnie przy kawiarni. Goście są w stanie przejechać nawet kilkadziesiąt kilometrów do swojej ulubionej restauracji, ale kawiarnie nie mogą liczyć na takie samo poświęcenie – szczególnie w czasach, kiedy można kupić dobrą kawę niemal na każdym rogu. Nie ulega więc wątpliwości, że Twój lokal powinien się znajdować w ruchliwym miejscu.
To jednak nie wszystko! Weź pod uwagę rodzaj ruchu w danej lokalizacji i dopasuj do tego profil swojej działalności. Mijając kawiarnię w drodze do pracy, najłatwiej wziąć przecież napój na wynos. Z kolei lokal w pobliżu uczelni czy akademików powinien oferować miłe miejsce do odpoczynku, pracy i nauki. Kawiarnia znajdująca się w centrum handlowym powinna zaś zarówno oferować atrakcyjne opcje „do ręki”, jak i zachęcać do odpoczynku pomiędzy wizytami w kolejnych sklepach.
Twoja własna kawiarnia nie może być jednak za droga. Należy koniecznie porównać atrakcyjność lokalizacji do czynszu. Ponadto sprawdź, czy lokal spełnia wszelkie wymogi techniczne i sanitarne, zanim podpiszesz umowę! Warto również wziąć pod uwagę konkurencję – czasami lepiej ulokować się tam, gdzie ruch jest mniejszy, ale w pobliżu nie ma innego podobnego biznesu, a w szczególności jednej ze znanych sieci.
2. Biznesplan
Zanim podejmiesz jakiekolwiek konkretne kroki w kierunku otwarcia, musisz sporządzić biznesplan. To dokument wymagany przy staraniach o finansowanie, ale warto go przygotować również dla siebie. To swoisty wyznacznik, jak założyć kawiarnię, krok po kroku opisujący kolejne działania, szacujący koszty i prognozowane przychody i pozwalający stwierdzić, czy dana inwestycja w ogóle jest opłacalna. W biznesplanie określisz też tożsamość swojej marki i strategię marketingową, która pomoże wyróżnić się na rynku.
Czytaj dalej: Biznesplan kawiarni – jak go napisać? 6 przydatnych wskazówek
3. Formalności
Największa przeszkoda formalna dotycząca tego, jak otworzyć kawiarnię, wcale nie wiąże się z założeniem działalności gospodarczej. Współcześnie ten etap jest akurat stosunkowo prosty. Marząc o własnym lokalu, musisz jednak brać pod uwagę szereg innych wymogów.
Po pierwsze, należy uzgodnić możliwość prowadzenia kawiarni w danym miejscu z Inspektorem Nadzoru Budowlanego. Ponadto przy każdej działalności gastronomicznej konieczne jest spełnienie nie zawsze łatwych w realizacji wymogów Sanepidu. Dotyczą one rozmaitych kwestii, począwszy od powierzchni lokalu, a skończywszy na ulokowaniu zlewozmywaków. Ponadto trzeba zadbać o załatwienie wszelkich wymaganych spraw w Urzędzie Skarbowym i ZUS. To jednak nie wszystko! Własna kawiarnia może się wiązać również z innymi formalnościami. Na przykład, jeśli zamierzasz puszczać w lokalu muzykę (a raczej trudno wyobrazić sobie klimatyczny lokal bez niej), musisz podpisać umowę z ZAiKS-em.
4. Sprzęt do kawiarni
Kolejna kwestia dotyczy wyposażenia. Należy się dobrze zastanowić, jaki ekspres do kawiarni wybrać, ale również, w jakie pozostałe sprzęty się zaopatrzyć. Warto pamiętać, że profesjonalne ekspresy, bez których nie sposób wyobrazić sobie kawiarni, kosztują powyżej 20 tys. zł. Poza ekspresem przydatne mogą się okazać maszyny do bitej śmietany czy gorącej czekolady, sokowirówka, blender czy maszyna do lodów. Niezbędne będą również chłodziarka i zmywarka gastronomiczna, zazwyczaj również lada chłodnicza, a czasami zamrażarka. Inwestycja w sprzęt dobrej jakości zdecydowanie jest tego warta.
A gdy brak funduszy na jednoczesny zakup koniecznych urządzeń, doskonałym rozwiązaniem może być leasing lub wynajem, który pozwoli uzyskać znakomity sprzęt do kawiarni bez konieczności wykładania dużej sumy na jego zakup. Leasing lub wynajem wiąże się ze stałymi kosztami miesięcznymi, dzięki czemu łatwo zaplanować budżet, a zwykle obejmuje również usługi serwisowe, dlatego nie trzeba się obawiać dodatkowych wydatków.
Sprawdź naszą ofertę wynajmu zmywarek gastronomicznych klasy premium – już od 300 zł/miesiąc!
Ponadto trzeba pamiętać o wydatkach na meble, zastawę (filiżanki, sztućce, talerzyki itd.) oraz pozostałe akcesoria. Każdy detal wyposażenia ma znaczenie, ponieważ tworzy atmosferę!
5. Marketing
Zastanawiając się, jak założyć własną kawiarnię, nie zapominaj również o przemyśleniu kwestii jej promowania. Twój starannie przemyślany koncept, przyjazny wystrój i najnowocześniejszy ekspres do kawy nie przyciągną bowiem same tylu klientów co dobra reklama. Jeśli chcesz jak najszybciej wyjść „na swoje”, musisz przyjmować gości od pierwszego dnia, dlatego działania marketingowe warto prowadzić jeszcze przed otwarciem. Obecnie w tej dziedzinie króluje Internet. Własna strona, social media, wizytówka w Google Maps pomogą trafić do potencjalnych klientów. Warto zainwestować trochę gotówki w płatne reklamy w Google lub na Facebooku – są one relatywnie tanie, a często zapewniają bardzo dobre rezultaty. Dzięki temu Twoja własna kawiarnia zyska już na starcie!