Biznesplan kawiarni – jak go napisać? 6 przydatnych wskazówek

Jak napisać biznesplan kawiarni

Jak sprawnie przygotować biznesplan dla kawiarni?

Postanowiłeś, że otwierasz kawiarnię? Jeśli lubisz pracę z ludźmi i wiesz co nieco o parzeniu kawy, to świetna decyzja! Otwarcie własnego lokalu gastronomicznego pozwoli Ci połączyć pasję z niezależnością finansową. Teraz czas przejść od ogólnego planu do… opracowania konkretnej strategii działania. Potrzebny Ci dobry biznes plan kawiarni – zobacz, dlaczego i w jaki sposób go przygotować.

Czy kawiarnia to dobry plan biznesowy?

Każdy pomysł na biznes może być tym właściwym – wszystko zależy od Ciebie i tego:

  • czy obszar, w którym chcesz pracować, jest Twoją pasją,
  • jak bardzo Twój pomysł na biznes wpisuje się w potrzeby społeczności, w której chcesz prowadzić działalność,
  • czy sporządzisz dobry plan biznesowy – a zatem opracujesz wyjściową strategię, która pomoże Ci osiągnąć sukces.

I to właśnie od strategii powinieneś zacząć. W świecie przedsiębiorców nie ma miejsca na przypadek. Tylko dobrze zaplanowane działania pomogą Ci krok po kroku dojść tam, gdzie pragniesz dotrzeć. Właśnie w tym celu powinien powstać biznesplan dla kawiarni.

Czym jest biznesplan?

Zanim przejdziemy do konkretnej analizy dotyczącej kawiarni, warto wyjaśnić, czym w ogóle jest plan biznesowy. Zgodnie z nazwą, jest to kompleksowa strategia dla mającego powstać przedsiębiorstwa połączona z oceną opłacalności inwestycji.

Sporządzasz go więc, aby:

  • ocenić, czy otworzenie własnej kawiarni ma sens i szansę powodzenia na rynku,
  • precyzyjnie wskazać, jakimi zasobami dysponujesz i jakich potrzebujesz, aby zacząć,
  • określić swoje mocne strony i atuty na tle konkurencji (a także słabości i zagrożenia),
  • oszacować wydatki, jakie czekają Cię na start,
  • wskazać strategię działania na pierwszych kilka miesięcy czy rok działalności.

Pamiętaj: biznes plan kawiarni przyda Ci się nie tylko po to, aby pozyskać dofinansowanie na rozpoczęcie działalności. To Twój drogowskaz – dokument, który pokaże Ci, jak zrealizować zamierzone cele. Właśnie dlatego warto go przygotować rzetelnie i uczciwie. A jak?

Jak sprawnie przygotować biznesplan dla kawiarni?

Gastronomia jest dość specyficzna, dlatego etapy przygotowania biznesplanu w tym obszarze różnią się nieco od tych dla innych branż. Co zatem zrobić krok po kroku?

 

1. Znajdź lokal na kawiarnię

 

To właśnie od wyboru miejsca pracę nad stworzeniem nowego lokalu rozpoczynają najbardziej doświadczeni przedsiębiorcy w branży gastronomicznej. Dlaczego? Bo lokalizacja jest jednym z kluczowych elementów niezbędnych do osiągnięcia sukcesu.

Jaka sprawdzi się najlepiej na kawiarnię? Szczególnie dobrze spiszą się:

  • duże arterie komunikacji pieszej, np. główne deptaki w centrach miast lub prowadzące do nich uliczki,
  • okolice przystanków autobusowych / tramwajowych oraz dworców kolejowych,
  • pobliża uczelni, dużych biurowców, urzędów, szpitali itp.,
  • okolice atrakcji turystycznych.

Trzeba jednak pamiętać, aby nie porywać się „z motyką na słońce”. Im bardziej prestiżowa lokalizacja, tym wyższy czynsz. Aby więc rozpocząć działalność w kosztownym miejscu, trzeba dysponować adekwatnym budżetem.

 

2. Określ, jakim budżetem dysponujesz

Już na wstępie policz dokładnie, jakim budżetem będziesz dysponować. Jak to zrobić? Na początek określ dokładnie, ile wynoszą Twoje oszczędności oraz inne zgromadzone środki – te, którymi dysponujesz tu i teraz. To Twój punkt wyjściowy, ale nie jedyne źródło finansowania. Możesz również sięgnąć po dodatkowe dofinansowanie. Możliwości jest wiele: grant z urzędu pracy, dotacje unijne, programy lokalne – warto się nimi zainteresować.

Musisz jednak pamiętać, że najczęściej taka pomoc jest przeznaczona na realizację konkretnych celów i pokrycie określonych wydatków. Dlatego zanim uzyskasz dodatkowe środki, a nawet kredyt bankowy, musisz precyzyjnie określić, w co zainwestujesz.

Ile wydasz na wynajęcie i urządzenie lokalu? Jakiego sprzętu potrzebujesz? Jakie wydatki czekają Cię co miesiąc? Określenie budżetu i strategii finansowej to ważne cele biznesplanu. Trzeba to policzyć. Pamiętaj, że najwyższe kwoty co miesiąc zapłacisz za:

  • wynajem lokalu – w zależności od jego usytuowania będzie to kwota od kilku do kilkudziesięciu tysięcy zł,
  • pracowników – zastanów się, ilu będziesz potrzebować i pamiętaj, że każdy z nich wygeneruje zarówno zyski, jak i koszty (ZUS, podatki, wypłata itp.),
  • produkty – dobra kawa kosztuje, podobnie jak dodatki do niej czy słodkie wypieki. W tym zakresie nie możesz sobie pozwolić na „bylejakość”,
  • media – przede wszystkim za prąd i wodę,
  • podatki – ich wysokość będzie uzależniona od wybranej przez Ciebie formy działalności oraz sposobu rozliczania się z fiskusem.

Do tego dochodzą koszty początkowe – np. zakupu mebli i zastawy.

Urządzenia gastronomiczne w kawiarni
W kawiarni trzeba na bieżąco radzić sobie z brudnymi kubkami i innymi naczyniami. Dlatego profesjonalna zmywarka gastronomiczna jest konieczna. Nie musisz jej kupować. Wynajem długoterminowy to opłacalne rozwiązanie, które cieszy się coraz większym zainteresowaniem wśród restauratorów.

 

3. Zoptymalizuj wydatki

Już wiesz, ile orientacyjnie wydasz na początek i jakie czekają Cię miesięczne opłaty? W takim razie już teraz zastanów się… jak zoptymalizujesz koszty prowadzenia działalności. Owszem, wiele rzeczy pokaże praktyka, jednak już na wstępie warto poszukać rozsądnych rozwiązań finansowych.  Długofalowa perspektywa oglądu rzeczywistości biznesowej zwróci się z nawiązką.

Jednym z pomysłów, z którego możesz skorzystać, jest rezygnacja z zakupu zmywarek gastronomicznych i postawienie na ich wynajem. To bardzo ekonomiczne rozwiązanie. Kliknij i przeczytaj o tym, na czym to polega i ile kosztuje.

 

4. Zdefiniuj swoją ofertę

Co konkretnie będzie oferował Twój lokal? Biznesplan dla kawiarni musi uwzględniać tę informację. Zaserwujesz swoim klientom jedynie kawę na wynos? A może przygotujesz kilka stolików, a do pysznego naparu zaproponujesz domowe ciasto lub lody? W jaki sposób będziesz parzyć kawę? Za pomocą ekspresu ciśnieniowego? A może postawisz na alternatywne metody, takie jak chemex czy drip? Te decyzje podejmij w odniesieniu do swoich kompetencji i możliwości, a także oczekiwań grupy docelowej. Będą inne przy ruchliwej ulicy w centrum miasta, a inne w pobliżu biurowca czy uniwersytetu.

 

5. Opracuj harmonogram działania

Zaplanuj, kiedy przejmiesz lokal, jak długo potrwa jego remont i wyposażanie, a także podłączanie sprzętu. Określ też strategię promocji kawiarni – zarówno bezpośredniej (np. przez rozdawanie kawy przechodniom czy wręczanie im ulotek z kuponami zniżkowymi), jak i online.

 

6. Poszukaj dostawców

Do prowadzenia kawiarni będziesz potrzebować przede wszystkim dobrej kawy i dodatków. Może warto nawiązać współpracę z lokalną palarnią, która oferuje ziarna o wyrazistym i nietuzinkowym aromacie? To samo warto zrobić w przypadku przekąsek oferowanych do kawy – jeśli nie pieczesz ich samodzielnie, poszukaj niszowej piekarni czy ciastkarni. Zaoferuj klientom coś oryginalnego!

To kluczowe punkty, które musi uwzględniać biznesplan Twojej kawiarni. Wykorzystaj je, aby stworzyć dokument, który przedstawisz w urzędach i wykorzystasz jako kierunkowskaz dla wszystkich podejmowanych działań. Powodzenia!

Postaw na bezkompromisową czystość!
Bezpłatnie wyceń koszt najmu zmywarki przemysłowej dla Twojego lokalu

Zastanawiasz się, jaka zmywarka do naczyń gastronomiczna będzie dla Ciebie najlepsza? Chcesz dowiedzieć się więcej na temat finansowania wynajmu lub ogólnej higieny i środków myjących? A może potrzebujesz porady w rozplanowaniu kuchni i zorganizowaniu procesu zmywania? Jesteśmy gotowi, by odpowiedzieć na Twoje pytania! Zostaw dane, a nasi eksperci skontaktują się z Tobą, by jak najlepiej przedstawić Ci zmywarki przemysłowe do naczyń. Jesteśmy przekonani, że już po krótkiej rozmowie dokonasz właściwego dla siebie wyboru.

Posiadamy także odpowiednią chemię do zmywarek! Każda zmywarka Winterhalter do perfekcyjnych efektów zmywania potrzebuje właściwie dobranej chemii. Do naszych zmywarek zalecamy stosowanie dedykowanych środków myjących i nabłyszczających Winterhalter. Gwarantują one doskonałe rezultaty zmywania, pielęgnując przy tym urządzenie. Co więcej, są one niezwykle ekonomiczne w użyciu – dzięki nim każda zmywarka gastronomiczna uniwersalna oraz dedykowana pracuje ze zwiększoną wydajnością, dbając o Twoje oszczędności.

Napisz do nas!
Z przyjemnością porozmawiamy o Twoim zmywaniu! Doradzimy wybór odpowiedniego sprzętu oraz przygotujemy wycenę
* Pola wymagane