Może się wydawać, że w handlu spożywczym dominują super- i hipermarkety, ale w rzeczywistości Polacy nadal chętnie odwiedzają małe sklepy. To właśnie tam mogą liczyć na wysokiej jakości towar i przyjazną obsługę. Myślisz nad założeniem biznesu tego typu? Dowiedz się, jak powinna wyglądać aranżacja małego sklepu spożywczego. Przedstawiamy 3 wartościowe porady!
1. Aranżacja małego sklepu spożywczego – właściwe ułożenie mebli i szerokość alejek
Mały sklep spożywczy powinien być bardzo dobrze zaprojektowany, aby każdy klient mógł z łatwością dotrzeć do potrzebnych produktów. Częstym błędem popełnianym podczas aranżacji małego sklepu spożywczego jest chęć zmieszczenia zbyt wielu elementów wyposażenia sklepu na małej powierzchni. Powoduje to dyskomfort klientów i sprawia, że szybciej opuszczają sklep. Wiele osób może się nawet skutecznie zniechęcić do korzystania z usług danego punktu.
Ponadto niewłaściwy projekt sklepu spożywczego może również znacząco utrudniać pracę – np. transportowanie i rozładowywanie asortymentu.
W małym sklepie spożywczym należy szczególnie zadbać o odpowiednie rozmieszczenie regałów i zachowanie odstępów o szerokości co najmniej 120 cm. Powinno się też zostawić więcej wolnej przestrzeni przy wejściu. Dobrze, aby regały były ustawione równolegle – w ten sposób powstają alejki. Lodówki z nabiałem, wędlinami czy mrożonkami należy postawić przy ścianach, ułatwi to ich podłączenie.
2. Projekt sklepu spożywczego – rozmieszczenie towaru a kierunek poruszania się po sklepie
Nie od dziś wiadomo, że sposób rozmieszczenia towarów w sklepie spożywczym nigdy nie jest przypadkowy. Badania dowodzą, że przekłada się to na większą sprzedaż. Odpowiedni projekt sklepu spożywczego pod względem rozmieszczenia towarów pokieruje Twoich klientów według ustalonej ścieżki zakupowej i sprawi, że zdecydują się na większe zakupy. Najczęściej kupowane produkty zawsze powinny znajdować się na końcu. W głębi sklepu należy więc umieścić:
- świeże pieczywo,
- nabiał i jajka,
- wędliny,
- drobne przekąski i słodycze.
Dzięki temu klienci, którzy przyjdą do sklepu po produkty pierwszej potrzeby albo szybką przekąskę, będą musieli przejść przez cały sklep. W związku z tym istnieje większa szansa, że chwycą coś spoza swojej listy. Dobrym pomysłem jest też umieszczanie obok siebie produktów komplementarnych (uzupełniających się) – np. chipsów obok piwa. Ponadto nieco większe przychody pomoże uzyskać ustawianie droższych produktów na wysokości wzroku klienta, a tańszych przy samej podłodze.
Sprawdź także: Wyposażenie sklepu mięsnego – 5 sprzętów, które trzeba mieć
3. Wyposażenie małego sklepu spożywczego – czego potrzebujesz?
Aranżacja małego sklepu spożywczego polega też na jego wyposażeniu w odpowiedni sprzęt. Może się wydawać, że w takim miejscu nie potrzeba wielu urządzeń, ale w rzeczywistości ich lista jest dość długa.
Na pewno obowiązkowa jest kasa fiskalna – jej brak oznacza łamanie obowiązujących przepisów i może powodować nałożenie wysokiej kary finansowej lub nawet zamknięcie sklepu. Warto dobrze zastanowić się nad wyborem kasy, ponieważ na rynku dostępne są różnorodne modele – od prostych po rozbudowane. Ponadto w zasadzie niezbędne jest wyposażenie małego sklepu spożywczego w terminal płatniczy. Większość klientów preferuje bowiem transakcje bezgotówkowe.
Ponadto do sklepu spożywczego z produktami na wagę trzeba kupić wagę elektroniczną. Do znakowania towarów potrzebna będzie natomiast wygodna metkownica.
Jeśli w sklepie spożywczym planujesz sprzedawać świeżą żywność, będziesz potrzebować dodatkowego wyposażenia, w tym lad chłodniczych czy krajalnic. Wówczas projekt sklepu spożywczego powinien też uwzględniać zmywarkę do dokładnego czyszczenia i dezynfekcji tac, noży i innych elementów mających kontakt z żywnością. Nowoczesne zmywarki kompaktowe są wygodne w użytkowaniu i szybkie, a przy tym zmieszczą się nawet na niewielkiej przestrzeni.
Przeczytaj także: Zmywarka jako element wyposażenia sklepu spożywczego – zbędny wydatek czy konieczność? Odpowiadamy
Aranżacja sklepu spożywczego – podsumowanie
W praktyce aranżacja małego sklepu spożywczego nie jest trudna. Należy tylko pamiętać o kilku podstawowych zasadach. Aby skutecznie zaprojektować swój sklep, warto wcielić się w rolę klienta i wczuć się w jego oczekiwania.
Aby zwiększyć swoje szanse na sukces w tym biznesie, należy postawić też na produkty specjalistyczne z wybranej kategorii – najlepiej takie, które trudno znaleźć w innych punktach handlowych w okolicy. Dobrze jest również dopasować asortyment do wymagań lokalnego klienta – oferta małego sklepu na osiedlu mieszkaniowym zwykle będzie wyglądać inaczej niż w przypadku lokalizacji w pobliżu biur czy uczelni albo w turystycznej okolicy.
Interesują Cię inne podobne treści? Sprawdź nasz blog, gdzie znajdziesz wiele wartościowych porad!